اوصاف پیامبر در قرآن
˙·٠•●♥عاشقان ظهور ♥●•٠·˙
28 / 4برچسب:, :: 1:48 ::  نويسنده : وحید

 

اوصاف پیامبر در قرآن

 

در قرآن كریم، اوصاف فراوانى براى پیامبر اكرم ـ صلى الله علیه و آله ـ ذكر شده است كه به بخشى از آنها با ذكر آیه‏ها اشاره مى‏كنیم:

1. شاهد(گواه)، مبشر(بشارت دهنده)، نذیر(انذار دهنده)، داعى الى الله (دعوت كننده به سوى خدا)، سراج منیر(چراغ روشنایى دهنده).
این اوصاف والا و پرمنزلت در آمده است:

«یا اَیُّهااْلْنَّبىُ اِنّا اَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً* وَ داعیاً اِلَى اللّهِ بِاِذْنِهِ وَ سِراجاً وَ مُنیراً»

2. رئوف و رحیم 
این دو صفت به همراه دو ویژگى از ویژگى‏هاى اخلاقى پیامبر رحمت حضرت محمد ـ صلى الله علیه و آله ـ در چنین بیان شده است:

«لَقَدْ جاءَكُمْ رَسولٌ مِنْ اَنْفُسِكُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلیْكُمْ بِاْلْمُؤمِنینْ رَئوفٌ رَحیمٌ»

«رسولى از خود شما به سویتان آمد كه رنج‏هاى شما بر او سخت است و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.»

در این آیه كریمه، علاوه بر دو صفت «رئوف» و «رحیم» به دو ویژگى اخلاقى پیامبر ـ صلى الله علیه و آله ـ اشاره شده است. ویژگى نخست این است كه پیامبر اكرم ـ صلى الله علیه و آله ـ آن قدر خیرخواه و همدرد و دوستدار مردم بود كه از رنجهایى كه به مردم مى‏رسید آزرده خاطر مى‏شد، به طورى كه براى او سخت بود كه ببیند به كسى رنج و سختى برسد.

ویژگى دوم، دلسوزى آن حضرت است. حضرت دوست نمى‏دارد كه حتى یك نفر از مسلمانان در مسیر هدایت نباشد. از این رو، این دلسوزى آن چنان است كه خداوند، از اصرار حضرت در هدایت مردم، به «حریص علیكم» تعبیر كرده است. چنان كه خداوند در سوره مباركه كهف در در این باره خطاب به پیامبر اكرم ـ صلى الله علیه و آله ـ مى‏فرماید:

« فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى ءاثرِهِمْ اِنْ لَمْ تُؤْمِنواْ بِهذا اْلْحَدیثْ أَسِفا»

«گویى ـ اگر آنها به این گفتار ایمان نیاورند ـ مى‏خواهى خود را از غم و اندوه به جهت اعمال آنها، هلاك كنى.»

در قرآن كریم، اوصاف دیگرى نیز براى آن حضرت آمده است كه به جهت رعایت اختصار، تنها به اوصاف مشترك قرآنى خداوند با پیامبر اكرم ـ صلى الله علیه و آله ـ اشاره مى‏كنیم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





اين مطلب را به اشتراک بگذاريد :

اشتراک گذاري در بالاترين اشتراک گذاري در دنباله اشتراک گذاري در وي ويو اشتراک گذاري در کلوب اشتراک گذاري در گوگل ريدر اشتراک گذاري در خوشمزه اشتراک گذاري در فيس بوک اشتراک گذاري در فرندفيد اشتراک گذاري در google buzz اشتراک گذاري در توييتر ايميل کردن اين مطلب

درباره وبلاگ

گفتم که از فراغت عمریست بی قرارم گفت از فـــراق یاران من نیز بی قرارم گفتم به جز شما من فریاد رس ندارم گفتا به غیر شیعه من نیز کس ندارم گفتم که یاوررانت مظلوم هر دیــارند گفتا مرا ببینند مظلــــــــــوم روزگارم گفتم که شیعیانت در رنـج و در عذابند گفتا به حال ایشان هر لحظه اشکبارم گفتم که شیعیانت جمعند به یاری تو گفتا که من شب و روز در انتظار یارم گفتم به شــــیعیانت آیا پیـــــام داری گفتا که گفته ام من هر دم در انتظارم گفتم که ای امامم از ما چرا نهانــــــی گفتا به چشم محرم همواره آشکارم گفتم به چشم انوار آیا که پا گـــذاری گفتا که شستشو ده شایدکه پا گذارم
موضوعات
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 89
بازدید دیروز : 89
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 12018
بازدید کل : 152333
تعداد مطالب : 251
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1

دعای فرج
Multijob Gplus Code
تماس با ما